Newsflash
15

Oplichters praktijken, wees gewaarschuwd

Ik denk dat er veel mensen zijn die de laatste tijd van die rare mails binnen krijgen, of van die rare spookfacturen. Maar de laatste tijd worden er ook veel telefoontjes door oplichters gepleegd, let dus goed op met dit soort zaken. Ik heb al van alles voor bij zien komen. Lees je mee?

Iedere dag vind ik in mijn mailbox wel enkele mails die van oplichters afkomen. De oplichters willen het doen lijken alsof de mail wordt gestuurd door je eigen bank. Ze informeren je dat ze bezig zijn om hun website op orde te maken in verband met de beveiliging. Je zou dan op een link moeten klikken en dan moet je op die pagina enkele gegevens invullen. Zoals je bankrekening, ja pinpas nummer en je naam etc…. YEAH RIGHT …. en mijn bank zal deze gegevens zo maar aan mij vragen?  Ik denk het niet he 😉

Als je goed kijkt kloppen de e-mails ook niet, zit vol met spelfouten. Ik kreeg zelfs laatst zo’n email en de titel was in het chinees, nu is mijn Chinese taal de laatste tijd niet zoals het ooit geweest is (lees: ik ken de taal ook niet), maar ik wist al zeker dat deze mail lekker in mijn spamfolder kon blijven zitten. Ze verzinnen de raarste dingen in die mails, af en toe wel grappig om te zien hoe ze nu weer proberen mensen erin te laten trappen. En geloof me, er zijn mensen die er echt intrappen. Ze sturen zelfs mails als je niet eens klant van de bepaalde bank bent. Nu heb ik zelf een rekening bij de ABN AMRO bank, dus kijk ik zo ie zo al raar op als de ING of Rabobank mij zou mailen, en mij zou aanspreken als hun klant.

Een voorbeeld van een mail die ik kreeg:

Geachte klant,

De ABN-AMRO spendeert veel aandacht en zorg aan de beveiliging en integriteit van al onze bankrekeningen.
Graag vragen wij u dan ook aandacht voor het volgende.
Afgelopen jaar is de ABN-AMRO, samen met veel andere nederlandse banken, doelwit geworden van grootschalig internetfraude.
Daarom zijn wij afgelopen maanden een grootschalig project gestart om dit te bestrijden.
Alle online bankrekeningen dienen te worden gekoppeld aan nieuw ontwikkeld beveiligingssysteem, waarmee verdachte bewegingen en ontwikkelingen op uw online bankrekening sneller worden getraceerd en opgelost.

Wij vragen u dan ook 5-7 minuten van uw tijd om deze update compleet te maken, om zo de beveiliging te voltooien.

Gebruikt u onderstaande link:

link heb ik verwijderd

Na de update zal er door een van onze medewerkers nog contact met u worden opgenomen om het gehele proces te voltooien.
Wanneer het gehele proces gereed is zal u weer als vanouds gebruik kunnen maken van het online bankieren via ABN-AMRO.
Wij willen u alvast bedanken voor uw medewerking.

Hoogachtend,

ABN-AMRO ONLINE Copyright 2012, ABN AMRO NETHERLANDS. All rights reserved

Gelukkig kan ik mezelf op dit gebied best slim genoeg vinden om zeker te weten dat dit niet van mijn bank afkomt. Banken zullen dit nooit op deze manier doen, ze zouden je dan nog eerder naar het kantoor laten komen dan het allemaal via de mail of telefoon laten doen.

Er zijn ook bedrijven die geen mails sturen maar die sturen een factuur, met in de kleine letters dat als je die factuur betaalt je automatisch een abonnement bij ze afneemt van misschien wel honderden euro’s per maand. Ook hier zijn al genoeg mensen ingetrapt. Vaak zijn deze facturen niet van echt te onderscheiden. Ze zijn zelfs in staat om logo’s van al bestaande en gerenommeerde bedrijven te gebruiken op die facturen. Jaarlijks gaan er miljoenen euro’s verloren aan deze spookfacturen. Lees dus echt iedere factuur goed door, alvorens je hem gaat betalen. Ken je het bedrijf niet van wie je de factuur krijgt, kijk dan ook even op de site van de Kamer van Koophandel.

De laatste dagen hoor ik nu ook dat er zelfs mensen gebeld worden door het bedrijf Microsoft, het zou er dan om gaan dat de desbetreffende persoon een illegaal programma op de computer zou hebben staan. Ze vragen dan of je naar een site gaat om een programmaatje te downloaden en of je het dan even wil installeren. Je dient dan enkele gegevens in dat programmaatje in te voeren (die gegevens geven zij dan natuurlijk aan je door) en dan kunnen zij via een afstand zo je computer overnemen/beheren. ze doen van alles op je scherm, en je ziet ook echt dat ze bezig zijn.

Op deze manier proberen ze je bankgegeven los te krijgen, die je natuurlijk vaak hebt ingevoerd om te kunnen internet bankieren, en ondertussen dat je verbaasd aan het kijken bent op je beeldscherm wat ze aan het doen zijn, halen ze je hele bankrekening leeg. Wat een stelletje oplichters zijn het ook. En vooral mensen die totaal geen verstand hebben van computers zullen er in trappen natuurlijk. In tussen zijn er wat ik zo hoor al meerdere mensen ingetrapt. Dus ook hierbij TRAP ER NIET IN ! gewoon meteen de verbinding verbreken met de beller als je het niet vertrouwt.

Het is gewoon schandalig dat er mensen zijn die misbruik maken van andermans onwetendheid. Of denken zo wel even die laatste paar euro’s van dat oudere vrouwtje even te kunnen ontnemen. En ze verzinnen steeds zo nieuwe dingen, het is gewoon te gek voor woorden. En wat vooral jammer is dat er echt mensen zijn die er met open ogen intrappen.

Let dus goed op wat voor soort mails, facturen en telefoontjes je krijgt, trap er dus zelf ook niet met open ogen in. Laat dingen desnoods nakijken door iemand anders, maar wees dus op je hoedde voor dit soort oplichters praktijken.

Hebben jullie wel eens hiermee te maken gehad?

Miss Mags Visit Website
Moeder van een tweeling - Zelfstandig ondernemer - Blogger - Grafisch Vormgever. Is dagelijks bezig met diverse werkzaamheden voor haar eigen bedrijvigheid.
15 Comments
  • Betweter
    Reply

    @Saskia… Je lult gewoon..wees blij dat we gewaarschuwd worden.. Stop die rode pen maar waar de zon niet schijnt etter.. Miss Mages je doet het Super…

  • Reply

    Jeetje, ik wist dat het bestond.. Vaak krijg ik wel van die Engelse mailtjes (u heeft 1 miljoen dollar gewonnen! Maak eerst 100.000 dollar over -___-). Zo erg als het ABN-AMRO voorbeeld heb ik nog niet gezien.. o.O Vre-se-lijk. Goed dat je hier even aandacht aan besteedt!

  • Reply

    Waaa, terrible dit! Ik lees het de laatste tijd ook steeds vaker. Wij hadden ook zoiets met UPC, was ontzettend raar. Ze zeiden dat ze van UPC waren, slecht Engels en uit Pakistan als ik het goed heb. Maar dit was iets anders ofzo, je moest dan een code invoeren en vervolgens konden ze dan in jouw gegevens, inclusief webcam aanzetten om te kijken wat er in huis stond enzo.. heel apart. Mom vertrouwde het niet en kapte het gesprek af. Echt heel raar. Je moet zo alert zijn de laatste tijd.

  • Reply

    Ik krijg elke dag 2 van zulke mailtjes, GEK word ik er van! Hoe komen ze aan je email-adres? Echt ongelooflijk. Ik hoop echt niet dat mensen hierin trappen!

  • Reply

    Zelf heb ik hier ook dagelijks last van! En met name de bank-emailtjes! Gelukkig filter hotmail ze er voor een groot gedeelte uit 🙂

  • Reply

    Hey,
    Ik heb je genomineerd voor de Liebster award.
    Op mijn blog kan je lezen wat het inhoudt en kan je hem weer doorgeven.
    Groetjes,
    Desiree

  • saskia
    Reply

    Je hebt het over spelfouten in de mails van de oplichters, maar je hebt je eigen spelling ook niet echt onder controle….

    twee voorbeelden

    …dat als je die factuur betaald je automatisch een abonnement bij ze afneemt.. (dit moet zijn: betaalt. Namelijk gewoon tegenwoordige tijd)

    …meteen de verbinding verbreken met de beller als je het niet vertrouwd. (dit moet zijn: vertrouwt. Ook tegenwoordige tijd)

    Succes met je site

    • Miss Mags
      Reply

      Dank je voor de cursus Nederlandse taal. 😉 Heb de foutjes meteen verbeterd. En ook bedankt dat je me succes wenst.

      Ja ik kan ook spelVouten maken, maar het gaat er meer om dat de mails zakelijk en formeel moeten overkomen en dat ze afkomstig zijn van de bank. Daar bedoel ik mee te zeggen dat als het echte mails waren geweest van banken er geen fouten in zullen zitten, in ieder geval niet zoals die van hun.

      • saskia
        Reply

        Tuurlijk kan iedereen fouten maken. Toch vind ik dat je je eigen teksten supergoed moet checken, anders kom je toch slordig over.
        Zo staat er bij Over Miss Mags: was staat voor vrouw. Dat is natuurlijk een grappige vergissing, omdat vrouwen vaak de was doen! Maar je bedoelt: ‘wat staat voor vrouw’.

        nogmaals succes, ik zal mijn rode pen nu opbergen 🙂

        • Miss Mags
          Reply

          hahaha ja doe maar , anders kan ik heel de blog aanpassen 😉

          Maar je hebt gelijk, zal er voortaan beter overheen gaan lezen.

  • Lin
    Reply

    Hahaha, ja, die mails van ABN krijg ik ook zo ongeveer elke dag… En ik heb niet eens een rekening bij ABN :’)
    En, ik ben om de paar dagen uitverkoren om 3 miljoen te cashen van iemand die dood is en geen familie heeft. Lucky me!

    • Miss Mags
      Reply

      Ja ik schijn ook ineens allemaal mensen of familie te kennen en hebben die ergens in Verweggiestan wonen. Die dan zo maar opeens mij zo veel geld na willen laten hahaha , nou daar trap ik ook niet in. Wat een onzin zeg BAH.

  • Reply

    Ik heb gelukkig nog nooit zulke telefoontjes of spookfacturen gehad (voor zover ik weet dan) *afkloppen*. Maar spam mails van ABN, Rabo, ING etc. krijg ik dagelijks op mijn website e-mailadres. Ik word er gek van! En echt zo erg dat er mensen ook daadwerkelijk intrappen, zo sneu! En niet alleen dat, ik krijg zo vaak rare e-mails met de gekste verzoeken voor geld, dat gaat soms heel ver met foto’s van zieke mensen er bij. Het moet niet gekker worden!

  • Reply

    Dat van die spookfacturen en telefoontjes had ik inderdaad al eens gehoord ja, zelf gelukkig nooit meegemaakt. Wel krijg ik dagelijks verschillende phishing mails binnen, die zogenaamd van de ABN Ambro, de Rabobank of de ING afkomen. Ook krijg ik wel eens verzoeken van Afrikaanse mensen, in heel krakkemikkig Nederlands (vertaal machine) of ik ergens geld in wil steken, in aandelen of dat er een transactie naar hun mislukt is en of ik die zelf nog even opnieuw wil doen door op de link te klikken. Uuhmm jaa…o_0′

Laat een reactie achter op My Linh Reactie annuleren

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage

CommentLuv badge